Please update your Flash Player to view content.
 QUBER - get it free

mGraf Zeppelin (Flugzeugträger A) to pierwszy niemiecki lotniskowiec budowany w stoczni w Deutsche Werke Kiel A.G. w Kilonii w latach 1936-1943, przeznaczony do działań na Morzu Północnym i Atlantyku. Pomimo ogromnego zaawansowania prac, nigdy nie ukończony. W 1945 uszkodzony kadłub okrętu dostał się w Szczecinie w ręce Armii Czerwonej. Okręt uznany za cenny łup wojenny w 1947 miał zostać odholowany do Leningradu i posłużyć za wzór do budowy radzieckich lotniskowców. Próba odesłania go do ZSRR nie powiodła się jednak. Statek podczas holowania na Morzu Bałtyckim zatonął prawdopodobnie storpedowany przez jednostki radzieckie.



Zakaz nurkowania w promieniu 500m od pozycji wraka (Dz.Urz.Woj.Pom.06.92.1926)

 

HISTORIA

Angielsko-niemiecki układ o flocie, który wszedł w życie 18 czerwca 1935 roku, zezwalał III Rzeszy na posiadanie  lotniskowców, z tym jednak zastrzeżeniem, że łączna ich wyporność nie mogła przekroczyć 47000 ton.  Wkrótce potem Adolf Hitler ogłosił, że Niemcy rozpoczynają budowę lotniskowców dla Kriegsmarine. Prace projektowe nad niemieckimi lotniskowcami rozpoczęto na wiosnę 1934 roku. Postanowiono o budowie dwóch jednostek Flugzeugträger A (Graf Zeppelin) i Flugzeugträger B (Peter Strasser) o wyporności 23430 ton.

 

 

g3Prace nad okrętem trwały od 28 grudnia 1936. 8 grudnia 1938 w Kilonii w obecności Adolfa Hitlera i Hermanna Göringa dokonano wodowania pierwszego lotniskowca, któremu nadano imię na cześć konstruktora lotniczego Ferdinanda von Zeppelina. Matką chrzestną okrętujego córka. Uroczystość uświetnili swoją obecnością Adolf Hitler i Hermann Göring. W 1940 roku oceniono stan zaawansowania budowy GRAF ZEPPELIN na 90%.Postanowiono również o rozpoczęciu budowy drugiego bliźniaczego okrętu. Prace nad obiema jednostkami trwały do wiosny 1940 roku. Mimo znacznego zaawansowania w budowie zostały one jednak nagle wstrzymane na rozkaz Adolfa Hitlera. Prace pozwolono wznowić dopiero w 1941 roku, ale tylko w odniesieniu do zwodowanego trzy lata wcześniej Graf Zeppelina. W tym czasie kadłub statku był przeholowywany najpierw do Gdyni, a później z powrotem do Kilonii. W 1943 w związku z pogarszająca się sytuacją na froncie wschodnim i brakami w dostawie materiałów budowę po raz kolejny wstrzymano. Ukończony w ponad 90% lotniskowiec Graf Zeppelin został przeznaczony do budowy zapory portowej i odholowany do Szczecina. Tam została zdemontowana z niego większa część maszyn i uzbrojenia

g2Niewykończony okręt, lekko uszkodzony przez ostrzał artylerii lądowej, przed nadejściem wojsk radzieckich, ostał zatopiony przez Niemców 24 kwietnia 1945 roku na jeziorze Dąbie koło Szczecina. Niemcy zdążyli również niszczyć turbiny lotniskowca. Wrak, po zakończeniu wojny, podnieśli specjaliści radzieckiej Floty Bałtyckiej. Przez pewien czas był wykorzystywany jako pływający magazyn o nazwie PO 101.  Ze względu na zobowiązania międzynarodowe, Rosjanie zatopili go ponownie, 16 sierpnia 1947 na Bałtyku, nie ujawniając miejsca jego spoczynku.  Nie wykluczone jest jednak, że został zatopiony przez marynarkę radziecką pod naciskiem armii sojuszniczych, które nie chciały dopuścić do tego, aby ZSRR miał w swoim posiadaniu lotniskowiec. Strona radziecka, a potem rosyjska, nie chciały ujawnić położenia wraku, żądając za to sporychvpieniędzy. Po kilkudziesięciu latach ujawniono dokumenty, z których wynika, iż zatapianie jego było związane z testowaniem niektórych środków bojowych. W tym celu zdetonowano na nim dwie bomby lotnicze 1000 kg, dwie 500 kg, trzy 250 kg, pięć 100 kg, oraz 6 pocisków kalibru 180 mm (92 kg), które rozmieszczone były na pokładzie lotniczym, w hangarach i w kominie. Dodatkowo samoloty zrzuciły 6 bomb i 2 torpedy 533 mm. I to wystarczyło, aby GRAF ZEPPELIN na zawsze spoczął na dnie Bałtyku ...

12 lipca 2006 kadłub lotniskowca odnalazła zajmująca się poszukiwaniem i wydobyciem ropy naftowej firma Petrobaltic w wodach Bałtyku 55 km na północ od Władysławowa na głębokości 87 m. Wykorzystywany przez nią statek badawczy m/v St. Barbara zaopatrzony w specjalistyczny sprzęt do sondowań podwodnych namierzył i zarejestrował wrak, jako pierwszy. 26 lipca 2006 okręt hydrograficzny ORP Arctowski przeprowadził podwodne badania zatopionej jednostki. 27 lipca 2006 Marynarka Wojenna oficjalnie potwierdziła, że zatopiony wrak to Graf Zeppelin.

WRAK

 

g1"Okręt leży na prawej burcie, przechylony o około 50 stopni. Jego kadłub, choć widać, że poważnie uszkodzony, nie złamał się. Znaczne zniszczenia da się jednak zauważyć w jego części dziobowej. Uszkodzone są także: wieżyczka na prawej burcie, a także pokład startowy dla samolotów. Na rufie oplecionej sieciami rybackimi widać także pokaźnych rozmiarów lej, najprawdopodobniej po bombie lotniczej, lub ładunku wybuchowym detonowanym podczas prób przeprowadzanych przez Armię Radziecką w sierpniu 1947 roku. - Nie znaleźliśmy też komina oraz dzwonu, napisów ani żadnych tabliczek znamionowych, na których znajdowałyby się informacje na temat tej jednostki - dodaje zastępca kapitana ORP "Arctowski", kpt. Artur Grządziel.

Na wraku zalegają liny i sieci rybackie. Występuje też silny prąd. Istnieje mozliwość występowania materiałów niebezpiecznych

 

 

 

 

 

JavaScript must be enabled in order for you to use Google Maps.
However, it seems JavaScript is either disabled or not supported by your browser.
To view Google Maps, enable JavaScript by changing your browser options, and then try again.

 

Dane techniczne:

Wyporność standardowa: 23430 ton
Wyporność pełna: 33550 ton
Wyporność zadeklarowana: 19250 ton

Wymiary:

  • Długość: 262,5 m
  • Szerokość: 36,2 m
  • Zanurzenie: 8,5 m

Pokład lotniczy: 240 m (długość), 27 m (szerokość)

Maszyny: 4 turbiny, 4 śruby, 16 kotłów typu Le Mont
Moc maszyn: 200000 KM
Prędkość: 33,8 węzła (63 km/h)
Zasięg: 8000 Mm (14740 km)

Załoga okrętu: 1760 + 300

Uzbrojenie:

  • 16 dział 150 mm
  • 12 dział przeciwlotniczych 105 mm
  • 22 działa 37 mm
  • 28 działek 20 mm

Opancerzenie:

  • pancerz burtowy powyżej linii wodnej - 100 mm
  • pancerz w części rufowej - 60 mm
  • pancerz w części dziobowej - 60 mm
  • pancerz zbiorników paliwa lotniczego
  • magazyny bomb i torped poniżej linii wodnej - 40 mm
  • pancerz między pokładem lotniczym a górnym hangarem - 20 mm

Katapulty: 2
Windy: 3 (15,2 m - długość, 14,3 m - szerokość)

Hangary:

  • hangar dolny - 170 m (długość), 16 m (szerokość);
  • hangar górny - 183 m (długość), 16 m (szerokość)

Samoloty: 42 samoloty podzielone na trzy eskadry. Dwie eskadry myśliwców Messerschmitt Bf 109T i jedna eskadra samolotów bombowo-torpedowych Fieseler Fi 167 lub Junkers Ju 87C

 

Głębokości wraku:

  • Najmniejsza głębokość na wraku 47 m
  • Głębokość na dnie 87 m

Zobacz większy obraz!
Zobacz większy obraz!
Zobacz większy obraz!
Zobacz większy obraz!
Zobacz większy obraz!
Zobacz większy obraz!
Zobacz większy obraz!
Zobacz większy obraz!
Zobacz większy obraz!
Zobacz większy obraz!
Zobacz większy obraz!
Zobacz większy obraz!

 

Dim lights Embed Embed this video on your site